Is de mediacode rechtsgeldig?

Het Kroonprinselijk paar heeft een zogenaamde "mediacode" ingesteld; er mogen geen foto's verspreid worden van hen (anders dan die met een hoge nieuwswaarde) en in ruil daarvoor poseren ze twee maal per jaar met kids. Media die zich niet aan deze code houden lopen het risico aangeklaagd te worden.
Ik vraag me af hoe bindend deze code is; kan een rechter deze (blijkbaar ongeschreven) code gebruiken in zijn oordeel? Het is immers geen wet!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (3)

Het is een overeenkomst waar verschillende media akkoord mee zijn gegaan. Dat is rechtsgeldig. Breken sommige media die code, dan kan dat net als iedere contractbreuk voor de rechter komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelfs een mondelinge overeenkomst is in Nederland rechtsgeldig. Je moet alleen aannemelijk kunnen maken dat die overeenkomst bestaat. In het geval van de mediacode was het bestaan van de overeenkomst publieke kennis. Nota bene naar buiten gebracht door de media zelf die partij zijn in de overeenkomst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Overigens is deze code wél opgeschreven: http://www.koninklijkhuis.nl/content.jsp?objectid=8897 Door deel te nemen aan de geregiseerde fotosessies wordt een medium geacht zich te committeren aan de code. Overtreedt je de code, dan ben je dus ook niet meer welkom bij die geregiseerde fotomomenten. Of het een *goede* code is, daar kun je over twisten. Maar dat er een overeenkomst bestaat waar bepaalde media zich aangecommitteerd hebben, en dat de rechter zich kan buigen over het (vermeende) eenzijdig verbreken van die overeenkomst, dat lijkt me duidelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is nou juist de vraag: door deel te nemen aan de geregiseerde fotomomenten stem je in met de media-code. Daar hoef je niets voor te ondertekenen. Het was echter geen medewerker van AP zelf die bij dat fotomoment was, maar een freelancer die op dat moment AP als opdrachtgever had. Heeft daardoor AP zelf nu wel of niet ingestemd met de code? Ik ben zelf geneigd te denken van niet, maar het is zeker een vraag waar de rechter zich over kan buigen. Ik ben het overigens niet met je eens dat die code voor iedere burger of voor niemand moet gelden. Het is géén wet. Gelukkig niet, want dat zou een inperking van de persvrijheid inhouden. Het is een overeenkomst waar media óf wel, óf niet mee in kunnen stemmen. Doen ze dat wel, dan krijgen ze in ruil daarvoor de gelegenheid om mooie plaatjes van het koningklijk huis te schieten. Maar een ander heeft met die overeenkomst niets te maken.
Bij de toetsing van de rechter is deze (zelf door het koningshuis bedachte) code niet van belang. De rechter maakt zijn eigen afwegingen.
14 jaar geleden
Het is een soort contract wat willem alexander heeft opgesteld en wat de media heeft ondertekend.
Als je het niet hebt ondertekend heb je er ook niets mee te maken.
Er zijn bepaalde roddelbladen die er niet aan mee doen.
De consequentie is dan dat ze niet worden uitgenodigd bij de speciale mediamomenten zoals laatst op het strand.