Waarom scoren Vlaamse en Nederlandse leerlingen heel slecht op gebied van democratische waarden?

Een internationaal onderzoek stelt vast:
De Vlaamse scholier is samen met de Nederlandse van alle West-Europese leerlingen het meest terughoudend ten opzichte van de multiculturele samenleving en immigranten.
En ik die dacht dat wij juist 'tolerant ' waren?

Toegevoegd na 3 minuten:
http://forum.politics.be/showthread.php?p=5118167

Toegevoegd na 7 minuten:
op gebied van 'aanleren' van democratische waarden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Dit is een vraag die tot veel discussie (en ook minnen) zal kunnen leiden.

Ik denk overigens NIET dat we slecht scoren op democratische waarden. Eerderjuist goed want we komen voor onze mening uit. Dat die mening die onderzoekers niet welgevallig is doet er in mijn ogen niet toe.

Want wat is er democratisch aan als dat betekent dat je het a priori eens moet zijn met de multiculturele samenleving?

Democratisch is juist dat je je stem mag laten horen en een afwijkende mening mag hebben zonder risico op vervolging.

Voor mij moeten die onderzoekers weer eens op een cursus over wat democratie eigenlijk betekend.

ps Mijn eega is allochtoon en heeft eigenlijk nooit last van negatieve reacties van autochtonen....hoofdreden voor negatieve reacties is niet de herkomst maar het gedrag dat je zelf ten toon spreidt...en ook over de groep waar zij toe behoort kom,en negatieve verhalen in de krant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hetzelfde onderzoek zegt ook dat ze weinig interesse hebben voor politiek.Als je ziet wat onsmakelijke taferelen zich de laatste jaren afspelen op het politieke toneel dan begrijp ik best dat de jeugd er niet onmiddellijk laaiend enthousiast van wordt.
Wat betreft democratische waarden, ik denk dat in tijden van besparingen er meestal eerst bespaard wordt op tolerantie tegenover 'vreemden'.