Domme fouten met rijlessen, wat doe ik ertegen?

Ik zit al over de 35 lessen en nog steeds is er niet veel verbetering. Technisch gaat alles goed koppelen schakelen gaat gewoon allemaal soepel. Maar bij sommige situaties maak ik gewoon ontzettend domme fouten. Het is ook vaak dat ik het niet goed overzie en ik onzeker word als ik bijv ook maar ergens af moet slaan.

Ik woon in Zoetermeer en hier gaat het rijden vaak hartstikke goed. Maar zodra ik bijv in Den Haag kom en ik ken het wat minder goed gaat het mis. fietsers die ik soms niet zie aankomen, verkeerde baan nemen en ja gewoon wat klungelig rijden.

Zelf merk ik dat het komt doordat ik de situaties met veel dingen waar je tegelijk op moet letten niet goed overzie. Ik herken het probleem niet echt terug want als ik bijv op de fiets zit heb ik nergens last van en gaat alles vanzelf. Ik weet van mezelf dat ik het echt wel kan maar het lukt maar niet. Ik wil dat rijbewijs zo graag halen en wil er alles aan doen, maar ik weet gewoon niet zo goed meer wat

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
7.6K

Antwoorden (4)

Volgens mij zit je een beetje in een vicieuze cirkel: van de foutjes wordt je onzeker, waardoor je juist weer meer foutjes gaat maken. De kunst is rustig te blijven en de tijd te nemen tot je de situatie goed overziet. Laat je niet gek maken door een foutje, want die mag je gewoon maken zolang je aan het leren bent. Bespreek het eens met je instructeur. Misschien kan hij/ zij je nog wat meer op je gemak stellen. Als het echt een groot probleem blijft, zijn er wel speciale instructeurs en cursussen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rij je op vaste tijden?
Bijvoorbeeld altijd smiddags?
Dan kan je je instructeur vragen
(als het jou ook uitkomt) om je op een andere tijd in te plannen.
Bijvoorbeeld tussen 08.00 en 12.00 of tussen 13.00 en 15.00
Daar buiten heb je meestal meer te maken met fietsers, schoolgaande kinderen etc.

Vraag of het mogelijk is rond zo een tijdstip in Zoetermeer te rijden.
En dan rustig opbouwen.
Wanneer dit beter gaat kan hij je van Zoetermeer gelijkelijk naar den haag laten rijden.
Langzaam op naar de drukte
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je fietst, hoef je nergens over na te denken ( hoe je dat doet) In de auto ben je bezig met allerlei handelingen ( schakelen, spiegel kijken enz) Als jij fietst, kijk jij waarschijnlijk veel verder vooruit dan tijdens het autorijden. Als je verder vooruit kijkt, kan je eerder situaties beoordelen. Probeer ver vooruit te kijken. Wat ook helpt is hardop zeggen wat je aan het doen bent. klinkt raar, maar het hielp mij enorm. Ik zei mijn handelingen hardop. als ik dan een fout maakte, kon mijn instructeur mij al veel sneller op die fout wijzen. Inmiddels heb ik mijn rijbewijs 1 jaar. de eerste weken alleen in de auto had ik het zweet op de rug ;-) Nu ik niet meer na hoef te denken wat ik doe, rijd ik stukken beter en lijkt het niet meer of je alles tegelijk moet doen. Succes !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lees deze twee koppelingen maar eens, heeft mijn instructeur mij ook laten lezen. Ik had hier ook veel moeite mee. Succes!