waar heeft de ns de co2 uitstoot gegevens op gebaseerd?

Toen ik vanmorgen mijn trein reis voor vandaag via ns-reispartner maakte stond er onder aan het reis schema "met de reis stoot u gemiddeld 75% minder CO2 uit als met de auto"
Maar waar is dit op gebaseerd?
Komt dit om dat je met meerdere mensen de zelfde reis maakt of om dat een trein echt veel minder CO2 uit stoot dan een gemiddelde auto

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Er staat een uitgebreide uitleg op nrcnext.
De ns weet zijn eigen co2 uitstoot over een heel jaar, en het aantal passagierskilometers in een jaar. Hiermee komen ze op 31 gram per km per persoon. Dit hebben ze vergeleken met de uitstoot van een gemiddelde auto.
Ze gaan ervan uit dat er maar 1 persoon in de auto zit.
De trein stoot per km veel meer co2 uit dan de auto, maar omdat er veel meer mensen in de trein zitten is de gemiddelde uitstoot lager.