Mag een werkgever ineens een half uur minder uitbetalen per dag i.v.m. half uur pauzen?

We werken van 10:00 uur tot 18:00 uur.
We kregen altijd 8 uur per dag uitbetaald.
Nu van wegen bezuinigingen krijgen we nog maar 7,5 uur per dag uitbetaald i.v.m. half uur pauzen.

Het gaat om een 0 uren contract.

Mag dit zomaar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (4)

Meestal hoeft een werkgever de eetpauze tussen de middag, niet door te betalen, maar ook de koffiepauze in de ochtend en middag indien die een kwartier of langer duren.
Het is natuurlijk wel afhankelijk van de gemaakte afspraken tussen hem en jou, over de te maken uren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hangt er vanaf of er iets over in je contract staat. Die zou ik er als eerste eens op naslaan. Ik zou er daarbij op letten of je salaris vast staat in dat contract, of het aantal arbeidsuren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn wettelijke verplichtingen mbt de hoeveelheid pauze ten opzichte van de gewerkte uren. Deze pauze tijd hoeft de werkgever niet uit te betalen, als hij dat altijd wel heeft gedaan heb je tot nu toe veel geluk gehad. Een half uur pauze hoeft hij niet uit te betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is moeilijk te zeggen. In de meeste gevallen betalen werkgevers jou pauze tijden niet uit.

Als het goed is indien er een CAO of VAD aanwezig is , is het verstandig deze door te nemen. Er zijn bepaalde beroepen waar dit namelijk wel moet.

Ook zijn deze afspraken die niet in de strijd zijn van de wet en CAO/VAD meestal ook in je contact gezet.

Lees daarom altijd je Contract en CAO door.