Ik heb een oleander van ca. 75cm, zonnige plek, hydrokorrels. Toch vaker gele blaadjes. Hoeveel water moet ik per dag geven?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
1.8K

Antwoorden (2)

Oleanders verliezen wel vaker in de winter al hun blad en lopen in het voorjaar gewoon weer uit, het is dus niet zo'n punt. Geel blad is vaak een aanwijzing dat de luchtvochtigheid te laag is. Ik vermoed dat hij dus binnen staat?
Misschien heeft hij van de zomer een tijdje droog gestaan?

In elk geval is het goed om (als hij binnen staat) zijn omgeving wat vochtiger te maken. Dit kan door er wat planten met groot blad bij te zetten die veel water verdampen, of er een Papyrus- of andere moerasplant naast te zetten, die in een grote pot staat. Hang ook in elk geval waterbakjes aan de radiatoren.

Hij staat in hydrokorrels en dan is het altijd lastig om te zien of hij genoeg water heeft. Een watermeter is dan echt noodzakelijk! De meter geeft aan of er water nodig is. Als het goed is staat de plant met zijn wortels in de kleikorrels en niet in de grond. De wortels zouden anders verstikken. Zie je de watermeter op 'min' staan, geef de wortels dan zo'n 3 dagen de tijd om te luchten en geef hem dan lauw water tot de meter op 'opt' (optimaal) staat. Giet altijd in het midden van de bak, zodat je niet naast de inzethoes giet. Giet je een keer teveel water zodat de meter boven 'max' uitkomt, dan zal het te lang duren voor de wortels kunnen luchten en dit kan funest zijn voor de plant. Pak dan een slangetje en stop dit tot aan de bodem in de watermeter. Zuig het overtollige water dan wel weg.
amc
8 jaar geleden
Gele blaadjes kan betekenen:
Te veel of te weinig water.
Een herstel in de groei.
Te weinig voeding.
Afstoten van oude blaadjes, na groei van nieuwe.

Toegevoegd na 5 minuten:
Hoeveel water je moet geven is afhankelijk van de tijd van het jaar.
De hoeveelheid direct daglicht.
De hoeveelheid direct zonlicht.
De luchtvochtigheid.
De groei van de plant.
Planten in Hydrokorrels telkens voldoende droog laten staan, voordat je weer water mag geven
Te snel weer water geven is de meest gemaakte fout bij de hydrocultuur